افتخار وطن

یا حسین

افتخار وطن

یا حسین

سردار صفوی:ایران و روسیه می‌توانند راهبرد 30ساله امنیتی، دفاعی و اقتصادی در مقابل آمریکا داشته باشند



رئیس انجمن ژئوپلیتیک ایران گفت: «روسیه ـ ایران ـ عراق ـ سوریه ـ مدیترانه» محور سیاسی، اقتصادی و امنیتی در منطقه است.

 سید یحیی صفوی رئیس انجمن ژئوپلیتیک ایران در جریان بازدید از بندر در حال احداث کاسپین در منطقه آزاد انزلی با اشاره به پیشرفت طرح‌های منطقه آزاد انزلی اظهار کرد: انجمن ژئوپلیتیک ایران در تهران و شعبه گیلان از ظرفیت‌های بسیار بالای علمی و کاربردی برای همکاری با سازمان منطقه آزاد انزلی برخوردار است.

وی به عضویت بیش از 300 نفر از استادان علوم جغرافیا، روابط بین‌الملل و سیاسی در انجمن ژئوپلیتیک ایران اشاره کرد و افزود: دانشجویان در مقاطع دکترا و کارشناسی ارشد عضو انجمن مذکور هستند.

صفوی با بیان اینکه انجمن ژئوپلیتیک ایران می‌تواند در طرح‌های منطقه آزاد انزلی در حوزه ژئوپلیتیک دریای خزر همکاری داشته باشد، تصریح کرد: ارتباطاتی که چهار کشور حاشیه دریای خزر با اروپا و چین می‌توانند داشته باشند و جمعیت 230 میلیون نفری حوزه دریای خزر از جمله بسترهای همکاری انجمن ژئوپلیتیک ایران با منطقه آزاد انزلی محسوب می‌شود.

رئیس انجمن ژئوپلیتیک ایران جمعیت 150 میلیون نفری روسیه را از بسترهای مهم همکاری بین دو کشور در زمینه‌های مختلف خواند و خاطر نشان کرد: ترکمنستان با 29 میلیون نفر جمعیت، قزاقستان با 17 میلیون نفر جمعیت و آذربایجان با جمعیت 10 میلیون نفری که دارند، ژئوپلیتیک سیاست، قدرت و جغرافیا و تعأمل در این سه حوزه را تشکیل می‌دهند.

وی به نداشتن راهبرد دریایی تاکنون در کشور اشاره کرد و گفت: نگاه مسؤولان ما زمین پایه است و به آن استراتژی «بری» می‌گویند به این معنا که نگاه ما در گذشته به دریای خزر بیشتر گردشگری بوده و نگاه اقتصادی عمیق نداشتیم.

رئیس انجمن ژئوپلیتیک ایران همچنین با اشاره به وجود 2 هزار و 700 کیلومتر ساحل در شمال و جنوب کشور، خاطرنشان کرد: 2 هزار و 20 کیلومتر ساحل در دریای عمان و خلیج فارس داریم و ساحل دریای خزر حدود 700 کیلومتر است.

به حوزه ژئوپلیتیک دریای خزر اشاره کرد و یادآور شد: اگر نسبت به چهار کشور حوزه دریای خزر نگاه سیاسی داشته باشیم، این نگاه به طور خاص می‌تواند روابط راهبردی نظام جمهوری اسلامی ایران را تعریف کند.

وی با بیان اینکه «روسیه ـ ایران ـ عراق ـ سوریه ـ مدیترانه» محور سیاسی، اقتصادی و امنیتی در منطقه است، اظهار کرد: محور «روسیه ـ ایران ـ خلیج فارس» راهبردی است.

رئیس انجمن ژئوپلیتیک ایران تصریح کرد: اکنون ایران آن ‌قدر قدرتمند شده که نگذارد هیچ کشور بیگانه‌ای به سرزمین ما نظری داشته باشد.

صفوی با تأکید بر ارتقای ارتباطات سیاسی و اقتصادی با کشورهای حوزه دریای خزر، گفت: می‌توانیم راهبردی 30 ساله سیاسی، اقتصادی و حتی امنیتی و دفاعی با روسیه در مقابل آمریکا داشته باشیم.

وی به راهبرد 35 ساله روسیه با هندوستان اشاره کرد و گفت: روسیه با عراق قرارداد همکاری 15 ساله داشته و اکنون در سوریه با روسیه همکاری می‌کنیم و نسبت این همکاری خوب است.

رئیس انجمن ژئوپلیتیک ایران با اشاره به ملاقات ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با مقام معظم رهبری، تصریح کرد: دیدار مذکور دو نگاه راهبردی را به همدیگر نزدیک کرده است.

صفوی ژئوپلتیک در حوزه سیاسی را به‌دنبال ارتباطات سیاسی براساس منافع و امنیت ملی ایران دانست و خاطرنشان کرد: توسعه رابطه اقتصادی، سیاسی، دفاعی و امنیتی با روسیه در اولویت نخست حوزه ژئوپلیتیک دریای خزر است و کشورهای ترکمنستان، قزاقستان و حتی آذربایجان به دلیل اینکه 80 درصد آن کشور شیعه هستند در اولویت دوم محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه انجمن ژئوپلیتیک ایران در توسعه مباحث سیاسی، اقتصادی و روابط صادرات و واردات شناخت عمیقی دارد، یادآور شد: ارائه خدمات آموزشی به مدیران و برگزاری همایش‌ها از دیگر توانمندی‌های انجمن مذکور در کشور است.

نشست پارلمان ترکیه ساعاتی بعد از کودتا



پارلمان ترکیه ساعاتی بعد از کودتا در این کشور نشتسی را برگزار کرد.

به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز ، در این نشست اسماعیل کهرمان رئیس پارلمان ترکیه تاکید کرد که کسی نمی‌تواند به دولت ترکیه آسیبی برساند و ما طومار کودتاها را در هم‌پیچیده‌ایم.

رئیس پارلمان ترکیه افزود: ما کشوری دارای حاکمیت هستیم و نمی‌توان ما را تهدید کرد و یا کشور ما را با استفاده از فتنه تقسیم کرد.

وی همچنین تاکید کرد که روسای 3 حزب بزرگ ترکیه در این جلسه حضور داشتند و در جلسه فوق العاده ظهر امروز سخنرانی خواهند کرد.

پارلمان ترکیه بعد از کودتا در این کشور نشستی را برگزار کرد.

سردار صفوی:ایران و روسیه می‌توانند راهبرد 30ساله امنیتی، دفاعی و اقتصادی در مقابل آمریکا داشته باشند



رئیس انجمن ژئوپلیتیک ایران گفت: «روسیه ـ ایران ـ عراق ـ سوریه ـ مدیترانه» محور سیاسی، اقتصادی و امنیتی در منطقه است.

 سید یحیی صفوی رئیس انجمن ژئوپلیتیک ایران در جریان بازدید از بندر در حال احداث کاسپین در منطقه آزاد انزلی با اشاره به پیشرفت طرح‌های منطقه آزاد انزلی اظهار کرد: انجمن ژئوپلیتیک ایران در تهران و شعبه گیلان از ظرفیت‌های بسیار بالای علمی و کاربردی برای همکاری با سازمان منطقه آزاد انزلی برخوردار است.

وی به عضویت بیش از 300 نفر از استادان علوم جغرافیا، روابط بین‌الملل و سیاسی در انجمن ژئوپلیتیک ایران اشاره کرد و افزود: دانشجویان در مقاطع دکترا و کارشناسی ارشد عضو انجمن مذکور هستند.

صفوی با بیان اینکه انجمن ژئوپلیتیک ایران می‌تواند در طرح‌های منطقه آزاد انزلی در حوزه ژئوپلیتیک دریای خزر همکاری داشته باشد، تصریح کرد: ارتباطاتی که چهار کشور حاشیه دریای خزر با اروپا و چین می‌توانند داشته باشند و جمعیت 230 میلیون نفری حوزه دریای خزر از جمله بسترهای همکاری انجمن ژئوپلیتیک ایران با منطقه آزاد انزلی محسوب می‌شود.

رئیس انجمن ژئوپلیتیک ایران جمعیت 150 میلیون نفری روسیه را از بسترهای مهم همکاری بین دو کشور در زمینه‌های مختلف خواند و خاطر نشان کرد: ترکمنستان با 29 میلیون نفر جمعیت، قزاقستان با 17 میلیون نفر جمعیت و آذربایجان با جمعیت 10 میلیون نفری که دارند، ژئوپلیتیک سیاست، قدرت و جغرافیا و تعأمل در این سه حوزه را تشکیل می‌دهند.

وی به نداشتن راهبرد دریایی تاکنون در کشور اشاره کرد و گفت: نگاه مسؤولان ما زمین پایه است و به آن استراتژی «بری» می‌گویند به این معنا که نگاه ما در گذشته به دریای خزر بیشتر گردشگری بوده و نگاه اقتصادی عمیق نداشتیم.

رئیس انجمن ژئوپلیتیک ایران همچنین با اشاره به وجود 2 هزار و 700 کیلومتر ساحل در شمال و جنوب کشور، خاطرنشان کرد: 2 هزار و 20 کیلومتر ساحل در دریای عمان و خلیج فارس داریم و ساحل دریای خزر حدود 700 کیلومتر است.

به حوزه ژئوپلیتیک دریای خزر اشاره کرد و یادآور شد: اگر نسبت به چهار کشور حوزه دریای خزر نگاه سیاسی داشته باشیم، این نگاه به طور خاص می‌تواند روابط راهبردی نظام جمهوری اسلامی ایران را تعریف کند.

وی با بیان اینکه «روسیه ـ ایران ـ عراق ـ سوریه ـ مدیترانه» محور سیاسی، اقتصادی و امنیتی در منطقه است، اظهار کرد: محور «روسیه ـ ایران ـ خلیج فارس» راهبردی است.

رئیس انجمن ژئوپلیتیک ایران تصریح کرد: اکنون ایران آن ‌قدر قدرتمند شده که نگذارد هیچ کشور بیگانه‌ای به سرزمین ما نظری داشته باشد.

صفوی با تأکید بر ارتقای ارتباطات سیاسی و اقتصادی با کشورهای حوزه دریای خزر، گفت: می‌توانیم راهبردی 30 ساله سیاسی، اقتصادی و حتی امنیتی و دفاعی با روسیه در مقابل آمریکا داشته باشیم.

وی به راهبرد 35 ساله روسیه با هندوستان اشاره کرد و گفت: روسیه با عراق قرارداد همکاری 15 ساله داشته و اکنون در سوریه با روسیه همکاری می‌کنیم و نسبت این همکاری خوب است.

رئیس انجمن ژئوپلیتیک ایران با اشاره به ملاقات ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با مقام معظم رهبری، تصریح کرد: دیدار مذکور دو نگاه راهبردی را به همدیگر نزدیک کرده است.

صفوی ژئوپلتیک در حوزه سیاسی را به‌دنبال ارتباطات سیاسی براساس منافع و امنیت ملی ایران دانست و خاطرنشان کرد: توسعه رابطه اقتصادی، سیاسی، دفاعی و امنیتی با روسیه در اولویت نخست حوزه ژئوپلیتیک دریای خزر است و کشورهای ترکمنستان، قزاقستان و حتی آذربایجان به دلیل اینکه 80 درصد آن کشور شیعه هستند در اولویت دوم محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه انجمن ژئوپلیتیک ایران در توسعه مباحث سیاسی، اقتصادی و روابط صادرات و واردات شناخت عمیقی دارد، یادآور شد: ارائه خدمات آموزشی به مدیران و برگزاری همایش‌ها از دیگر توانمندی‌های انجمن مذکور در کشور است.

پاسخ دولت به شبهه‌افکنی درباره کاهش اعتبارات نیروهای مسلح



روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به یک شبهه افکنی رسانه‌ای درباره کاهش 5هزار میلیارد تومان از اعتبارات نیروی مسلح پاسخ داد.

به گزارش خبرآنلاین متن پاسخ روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به شرح زیر است:

در پی انتشار مطالبی در برخی رسانه ها، مبنی بر پیشنهاد دولت در لایحه اصلاح قانون بودجه سال 1395، در جهت کاهش 5 هزار میلیارد تومان از اعتبارات نیروهای مسلح، که بی توجهی به ضرورت تقویت بنیه دفاعی در شرایط خاص منطقه از سوی دولت، مهم ترین نتیجه گیری و جمع بندی این فضاسازی رسانه ای است و از آنجا که دریافت این نوع اخبار برای کسانی که خالی الذهن بوده و از پیشینه موضوع بی خبرند می تواند گمراه کننده باشد، توجه به توضیحات ذیل لازم است:

1-در سال 1394 و بعد از اجرایی شدن برجام و رفع تحریم از دارایی های ارزی بلوکه شده ایران، مبلغ 1.7 میلیارد دلار از دارایی های ارزی دولت که توسط آمریکا بلوکه شده بود ( مشتمل بر اصل و سود آن) آزاد و در اختیار دولت قرار گرفت. معادل ریالی این مبلغ ارزی طبق قانون پس از وصول، توسط بانک مرکزی به حساب خزانه واریز شد و در چارچوب قانون بودجه سال 1394 صرف هزینه های جاری و عمرانی کشور گردید.

2- با عنایت به اینکه اساسا محل مصرف هر وجوه درآمدی، صرفا براساس ردیف های مشخص شده در جداول قانون بودجه آن سال قابل هزینه کردن است، برخی از نمایندگان محترم مجلس نهم در مراحل رسیدگی لایحه بودجه سال 1395 که درماه های پایانی مجلس نهم درحال انجام بود، پیشنهاد داشتند تا معادل ریالی 1.7 میلیارد دلار آزاد شده ( حدود 5 هزار میلیارد تومان است) به ردیف های مربوط به نیروهای مسلح اضافه گردد. از این رو آن را با الحاق تبصره 22، در قانون بودجه سال 1395 درج نمودند، این درحالی است که حسب مستندات موجود در بانک مرکزی و خزانه و هم چنین آگاهی دستگاه های نظارتی مطلع بودند که رقم ریالی مبلغ مذکور در چارچوب قانون بودجه سال 94 پس از واریز به خزانه به دلیل محدودیت شدید منابع حاصل از کاهش درآمدهای نفتی هم چون دیگر دارایی های ارزی آزاد شده دولت، برای پاسخگویی به نیازهای ضروری کشور طبق قانون در همان سال 94 هزینه شده است.

3- بنابراین توزیع دوباره مبلغ 5 هزار میلیارد تومان بین ردیف های مربوط به نیروهای مسلح ( معادل ریالی 1.7 میلیارد دلار) در قانون بودجه سال 1395 در واقع توزیع یک مبلغ غیر واقعی است که حواله کردن چنین مبلغ واهی آنهم به نیروهای مسلح گرانقدر و عزیز، اقدام قابل تاملی است که متاسفانه صورت گرفته است.

4- این اقدام نه تنها می تواند موجب یک اختلاف نظر و طرح مطالبات غیر واقعی از دولت شود که واقعا در راستای مصالح ملی نیست، بلکه درج یک تبصره در قانون بودجه سال 1395 مبنی بر اضافه شدن کلیه وجوه ازی مسترد شده ناشی از طرح دعاوی در مراجع بین المللی و کشورهای خارجی مربوط به قراردادهای نظامی قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا سقف پنجاه هزار ریال به ردیف های نیروهای مسلح می تواند موجب سوء استفاده و ایجاد فرصت بهانه جویی از سوی کشورهای دیگر شود وعملا در آزاد سازی دارایی های حاصل از دعاوی جمهوری اسلامی ایران در مراجع بین المللی ایجاد اخلال نماید، که این هم در چارجوب منافع ملی نیست.

5- لذا منطقی است تبصره ای که از یک سو عملا موجب افزایش بودجه نیروهای مسلح نمی شود و از سوی دیگر می تواند در مسیر دعاوی جمهوری اسلامی در مراجع بین المللی اخلال ایجاد کند، حذف گردد.

6- در شرایطی که دولت درچارچوب اختیارات قانونی خود بدون وجود چنین تبصره ای در قانون بودجه می تواند نسبت به اولویت هزینه کرد درآمدهای احتمالی با توجه به مصالح ملی اقدام نماید، به ویژه اینکه همواره تقویت بنیه دفاعی کشور با توجه به دکترین بازدارندگی یکی ازاولویت های پر اهمیت دولت بوده و هم چنان خواهد بود، انتظار می رود رسانه های متعهد و مسئول در راستای تبیین افکار عمومی در شرایطی که سریال اتهام افکنی به دولت، سرعت گرفته است به نحو منصفانه اقدام نمایند.
روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور