افتخار وطن

یا حسین

افتخار وطن

یا حسین

حبیب ترکاشوند پیام غدیر و تناسب آن با دموکراسی‌های سکولار

خبرگزاری فارس: پیام غدیر و تناسب آن با دموکراسی‌های سکولار

اینکه با این ادله روشن و شفاف، چگونه امت اسلامی تنها حدود ۷۳ روز بعد، ابلاغ و انتصاب الهی را رها کرده و راه دیگری را برگزید، سوالی است که پاسخش را باید در «دموکراسی سکولار» یافت.

خبرگزاری فارس ـ برای اثبات واقعه مهم غدیر، شاید راحت‌ترین و در عین حال مطمئن‌ترین راه رجوع به آیات کلام الهی است چرا که قرآن به عنوان حبل‌المتین امت پیامبر، تنها سندی است که انواع فرق اسلامی با اختلاف ریز و درشت خود بر روی آن اشتراک نظر دارند و خود نازل‌کننده قرآن در مصحف شریف به همگان وعده داده که آخرین کتاب مرسلش از گزند تحریف در امان خواهد ماند که در اینجا ما فقط به سه نکته اشاره می‌کنیم:

1ـ از جمله آیاتی که روز 18 ذی‌الحجه بر پیامبر رحمت نازل شد ، آیه 67 سوره مائده است که فرمود: «یا ایها الرسول، بلغ ما انزل الیک من ربک، فان لم تفعل فما بلغت رسالته والله یعصمک من‌الناس...» ای پیامبر! آنچه از سوی پروردگارت بر تو نازل شده ابلاغ کن، اگر انجام ندادی، رسالت او را ابلاغ نکردی و خداوند تو را از مردمان حفظ خواهد کرد.»

پس از نزول این آیه بر قلب پیامبر بود که دستور توقف دادند و زمینه‌های خطبه مهم غدیر را مهیا کردند. با استناد به کتاب شریف الغدیر نوشته علامه گرانقدر امینی در می‌یابیم سی‌نفر از دانشمندان اهل سنت در کتاب‌های خود آورده‌اند که آیه مذکور در روز غدیرخم و در وصف امیرمومنان، علی بن ابیطالب (ع) نازل شده است و تفسیر دیگری ندارد. علامه برای اطمینان بیشتر حتی شماره صفحات کتاب‌های این 30 فاضل را نیز ذکر کرده است.

2ـ دومین ایه‌ای که مفسرین آن را مرتبط با عید غدیر می‌دانند، ایه سوم سوره مائده است «الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا» امروز دین شما را کامل ساخته و نعمتم را بر شما تمام کردم و به این که دین شما دین اسلام باشد، راضی شدم.

در کتاب «الغدیر» نام 16 نفر از دانشمندان اهل سنت با ذکر کتاب و اشاره به صفحه مورد نظر آمده است که همگی آن‌ها تصریح کرده‌اند که آیه 3 سوره مائده در روز غدیرخم و بعد از نصب علی بن ابیطالب به وسیله رسول خدا و زمانی که هنوز مردم از غدیر متفرق نشده بودند نازل شده است.

3ـ سومین نکته برای اثبات غدیر آیاتی از سوره معارج است: «سئل سائل بعذاب واقع، للکافرین لیس له دافع، من الله ذی‌المعارج ـ سائلی از خداوند بزرگ طلب عذاب کرد، عذابی که بلافاصله واقع شد و هیچ قدرتی آن عذاب را از کافران نمی‌تواند دفع کند»

آیت‌الله میلانی در تفسیر این آیه آورده است: مردى در آن روز پس از باخبر شدن از موضوع، حاضر به پذیرش ولایت حضرت امیر مؤمنان نبود و از خداوند درخواست نزول عذاب کرد. آیت الله میلانی در ادامه نام شمارى از راویان اهل سنّت که این حدیث را نقل کرده‌اند آورده است. علامه امینی نیز نام 30 نفر از دانشمندان اهل سنت را با نام کتاب و شماره صفحه ذکر می کند که تمامی آنها گفته‌اند: این آیات در روز «غدیرخم» و بعد از گفتار آن مرد نازل شده است.

این آیات محکم و حوادث روز غدیر با شرایط خاص خود ابهامی نمی‌گذارد که حضرت با گفتن «من کنت مولاه...» جانشین بعد از خود را منصوب کردند و تبریک جمعیت هزاران‌نفری حاضر به حضرت امیر در برکه غدیر، دلیل دیگری بر این واقعه مهم تاریخی است.

حدود 70 روز پس از واقعه غدیر پیامبر رحمت، از دنیای خاکی چشم بست و به جوار رحمت الهی شتافت و تنها 3 روز پس از رحلت آن حضرت، عده‌ای درسقیفه جمع شده و بدون در نظر گرفتن واقعه  غدیر، با تصمیم خود تکلیف حاکمیت امت اسلامی بعد از پیامبر را مشخص و منصوب غدیر را برای 25 سال خانه نشین کردند.

اینکه با این ادله روشن و شفاف، چگونه امت اسلامی تنها حدود 73 روز بعد، ابلاغ و انتصاب الهی را رها کرده و راه دیگری را برگزید، سوالی است که پاسخش را باید در «دموکراسی سکولار» یافت. یعنی برتری‌دادن شاخص‌های عقول ناقص افراد برای اداره جامعه نسبت به حکم و نصب الهی.

سناریویی که امروز نیز در انحطاط جوامع اسلامی نقش‌آفرین است و آنها را روز به روز از حقیقت اسلام ناب دور می‌کند.

مخدوش‌کنندگان چهره نورانی غدیر که «انتخاب جمع» را بر «انتصاب فرد» ارجح می‌دانستند حتی اگر آن فرد پیامبر باشد، بعدها که منافع خودشان اقتضا می کرد نه تنها در برابر انتصاب موروثی حاکمان ناصالح اموی، عباسی و ...معترض نشدند که حتی «غلیه با شمشیر» را به عنوان  یکی از راه‌های مشروع رسیدن به حاکمیت اسلامی پذیرفتند و برای آن ادله شرعی نوشتند.

این افراد تا زمانی با حکم الهی مخالفتی ندارند که سدًی در برابر قدرت‌طلبی انها نباشد و هر گاه احساس کنند دین مزاحم آنهاست با انواع دسیسه‌ها دین را منزوی و عقل خود را جایگزین آن می کنند.

و اکنون این مردم هر جامعه‌ای هستند که باید انتخاب کنند که پیام غدیر را در عصر خود پیاده سازند یا پیام اصحاب سقیفه را.

وزرای خارجه ایران و کانادا برای اولین بار از زمان قطع روابط دیدار کردند

خبرگزاری فارس: وزرای خارجه ایران و کانادا برای اولین بار از زمان قطع روابط دیدار کردند

وزیران خارجه ایران و کانادا روز سه‌شنبه برای اولین بار از زمان قطع روابط دو کشور، دیدار کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزیران خارجه ایران و کانادا روز سه‌شنبه برای اولین بار از زمان قطع روابط دو کشور، دیدار کردند.

«استفان دیون» وزیر خارجه کانادا ضمن اعلام این خبر، گفت در دیدار با «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه، با وی در مورد وضعیت روابط دوجانبه و همچنین مسائل مربوط به اتباع دو کشور صحبت کرده‌اند.

دیون پس از این دیدار که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک انجام شده، در توییتر نوشت: «برای اولین بار، در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با وزیر خارجه ایران دیدار کردم. در مورد روابط دو کشور در قالب خاورمیانه صحبت کردیم. در مورد موارد کنسولی هم بحث شد.»

موارد کنسولی مورد اشاره دیون، احتمالا مسئله بازداشت یک تبعه ایرانی-کانادایی به نام «هما هودفر» است که به اتهام فعالیت‌های ضد امنیتی علیه جمهوری اسلامی در بازداشت به سر می‌برد.

روابط ایران و کانادا از سال 2012، پس از آنکه دولت وقت اتاوا به نخست‌وزیری «استفان هارپر» با متهم کردن ایران به حمایت از دولت سوریه، عدم پایبندی به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و ایجاد تهدید برای اسرائیل، دیپلمات‌های خود را از تهران خارج کرد، قطع شد.

کانادا همچنین تحریم‌های مالی گسترده‌ای علیه ایران وضع کرده و در سال‌های گذشته همواره پایه‌گذار قطعنامه‌های ضد ایرانی به بهانه مسئله حقوق بشر بوده است.

روابط دو کشور از پارسال با روی کار آمدن حزب لیبرال به ریاست «جاستین ترودو»، تا حدی بهبود یافته است. اتاوا با بیان اینکه تحریم‌های یکجانبه کانادا را از بهره‌مند شدن از منافع بازار ایران محروم می‌کند، این تحریم‌ها را لغو کرده است.

هم ترودو و هم دیون در ماه‌های گذشته از تصمیم خود برای احیای روابط دیپلماتیک با تهران صحبت کرده‌اند. دیون در ماه مارس سال جاری میلادی در یک سخنرانی در دانشگاه اتاوا گفت قطع روابط با ایران «هیچ اثر مثبتی برای هیچ‌کس نداشته است.»

با وجود این تغییرات، دولت کانادا همچنان از فعالیت‌های منطقه‌ای ایران، مخالفت تهران با موجودیت رژیم صهیونیستی، برنامه موشکی ایران و وضعیت حقوق بشر، ابزار نگرانی کرده است. همچنین تحریم‌های اتاوا علیه برنامه موشکی ایران همچنان پابرجا مانده است.

سقوط هواپیمای جاسوسی آمریکا یک کشته بر جای گذاشت

خبرگزاری فارس: سقوط هواپیمای جاسوسی آمریکا یک کشته بر جای گذاشت

یکی از دو خلبان هواپیمای جاسوسی آمریکایی که روز سه‌شنبه در کالیفرنیا سقوط کرد، به دلیل شدت جراحات جان خود را از دست داده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نیروی هوایی آمریکا روز سه‌شنبه از سقوط یک هواپیمای جاسوسی این کشور در کالیفرنیا خبر داد.

به نوشته سایت شبکه «سی‌بی‌اس»، پایگاه هوایی «بیل» واقع در شمال شهر «ساکرامنتو» اعلام کرده است که این هواپیما اندکی بعد از برخاستن از این پایگاه به دلیل نامشخصی سقوط کرده است.

«تریستان ویگلیانکو» عضو نیروی هوایی آمریکا می‌گوید هر دو خلبان این هواپیما اندکی پیش از سقوط، از آن بیرون پریده‌اند، اما یکی از آن‌ها به دلیل شدت جراحات کشته شده است. خلبان دیگر هم زخمی شده، اما هنوز خبری در مورد وضعیت جسمی وی منتشر نشده است.

به گفته پایگاه هوایی، مقامات نظامی آمریکایی در حال بررسی این حادثه هستند تا دلیل سقوط هواپیما را مشخص کنند.

هواپیمای سانحه‌دیده، از نوع «یو-2 دراگون لیدی» بوده است. در پی سقوط این هواپیما آتش‌سوزی محدودی هم در منطقه رخ داده است.

نشست معاونان وزرای خارجه ایران و ١+۵ ساعت ۱۱ امروز به وقت نیویورک

خبرگزاری فارس: نشست معاونان وزرای خارجه ایران و ١+۵ ساعت ۱۱ امروز به وقت نیویورک

پنجمین نشست کمیسیون مشترک برجام در حاشیه هفتاد و یکمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل برگزار می‌شود و معاونان وزرای خارجه ایران و ۱+۵ امروز ساعت ۱۱ به وقت نیویورک روند اجرای برجام را بررسی می‌کنند.

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، پنجمین نشست کمیسیون مشترک برجام قرار است در حاشیه هفتاد و یکمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار شود و معاونان وزرای خارجه ایران و 1+5 امروز (چهارشنبه) ساعت 11 به وقت نیویورک به منظور بررسی روند اجرای برجام دیدار و بر سر یک میز به مذاکره می نشینند.

همچنین قرار است وزرای خارجه ایران و 1+5 نیز فردا (پنجشنبه) ساعت 13 به وقت محلی روند اجرای برجام را بررسی کنند.

تاکنون اکثر مسئولان کشور در سخنان خود به بدعهدی های آمریکا در روند اجرای برجام اشاره کرده اند و اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور نیز پیش از این با اشاره به بدعهدی‌های برجامی آمریکا گفته است که دولت، وزارت امور خارجه و سایر بخش‌ها به این موضوع واقف هستند که طرف‌ مقابل بدعهدی دارد و باید حتما به صورت جدی آن را دنبال کنیم.

حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان نیز قرار است در سخنرانی خود در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به موضوع بدعهدی های طرف مقابل در اجرای برجام اشاره کند، غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در گفتگویی با تاکید بر اینکه ایران تعهدات خود در برجام را به صورت تمام و کامل انجام داده است، گفت: رئیس جمهور در سخنرانی خود مسئله پایبندی به برجام و توقعاتی که از طرف مقابل است را مطرح خواهد کرد.

به گزارش فارس، پیش از این کمیسیون مشترک برجام چهار نشست داشته است، در نخستین نشست کمیسیون مشترک ایران و 1+5 که 26 مهر ماه 1394 با حضور عراقچی و تخت‌روانچی معاونان وزیر خارجه ایران، هلگا اشمیت معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نمایندگان 1+5 در هتل کوبورگ وین برگزار شد، طرفین توافق کردند تا این کمیسیون هر سه ماه یک بار یا در صورت درخواست زودتر، برای بررسی روند اجرای برجام در وین تشکیل جلسه دهد.

دومین نشست کمیسیون مشترک برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) نیز 16 آذر 1394 با حضور هیأت‌های مذاکره کننده ایران و 1+5 (آلمان، فرانسه، انگلیس، آمریکا، روسیه و چین) و هلگا اشمیت معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دو نوبت صبح و عصر در هتل کوبورگ شهر وین برگزار شد و پیش‌نویس قطعنامه 1+5 به شورای حکام در خصوص بستن PMD در این نشست مورد بحث قرار گرفت.

سومین دور از نشست‌های کمیسیون مشترک برجام نیز سوم اردیبهشت سالجاری با حضور هیأت مذاکره‌کننده ایرانی و 1+5 در وین برگزار شد و طرفین در این نشست ضمن بررسی روند اجرای برجام توافق کردند برای تضمین اجرای لغو تحریم‌ها یک گروه کاری ویژه تشکیل شود.

همچنین در حاشیه این نشست قرارداد فروش 32 تن آب سنگین بین سازمان انرژی اتمی ایران و یک شرکت‌ آمریکایی به امضا رسید.

چهارمین نشست این کمیسیون نیز 29 تیر ماه در وین برگزار شد و بنابر اعلام عراقچی در این کمیسیون مشکلات و موانعی که در زمینه بانکی وجود دارد به خصوص در زمینه برقراری مجدد اتصالات بانکی و سایر موانع و مشکلاتی که در اجرای برجام پیش آمده است، مورد بحث و بررسی قرار گرفت تا راه‌حل‌هایی برایش پیدا شود.

همچنین در این نشست برخی مسائل و مشکلات فنی و تکنیکی که در خصوص اجرای تعهدات ایران و سوءتفاهمات یا سوءبرداشت‌هایی که در خصوص اجرای ابعاد فنی برجام ممکن است بین ایران و آژانس یا آژانس و 1+5 پیش بیاید، مطرح شد.

هیأت ایرانی پس از برگزاری چهارمین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین دیدارهای دوجانبه‌ای هم با هیأت‌های فرانسوی، آلمانی و آمریکایی داشت.

سرلشکر رشید در رژه بزرگ نیروهای مسلح در خلیج فارس:

لحظه‌ای از تقویت قدرت تهاجمی غافل نمی‌شویم/ دشمن قدرت نظامی ایران را آزمایش نکند/ پاسخ ما به تهدیدات در‌بیرون از خانه سهمگین است/ واکنش به اظهارات فرمانده آمریکایی درباره خلیج فارس

خبرگزاری فارس: لحظه‌ای از تقویت قدرت تهاجمی غافل نمی‌شویم/ دشمن قدرت نظامی ایران را آزمایش نکند/ پاسخ ما به تهدیدات در‌بیرون از خانه سهمگین است/ واکنش به اظهارات فرمانده آمریکایی درباره خلیج فارس

فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا(ص) با بیان اینکه ایران از هیچ جنگی استقبال نخواهد کرد گفت: پاسخ نیروهای مسلح ما در بیرون از سرزمین خود چنان است که از نتایج آن هیچ منفعتی برای دشمن حاصل نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به بندرعباس، سردار سرلشکر غلامعلی رشید فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا(ص) درسخنرانی در رژه بزرگ نیروهای مسلح که هم اکنون در سواحل خلیج فارس در حال برگزاری است، ضمن تبریک هفته دفاع مقدس به ملت ایران، مردم استان هرمزگان و همه فرماندهان و مسئولین حاضر در میدان، درخصوص فرا رسیدن این ایام گفت: برگزاری هفته دفاع مقدس در 31 شهریور هر سال، سالگرد یک تجاوز نیست، بلکه بزرگداشت حماسه عظیم یک ملت است. بزرگداشت مقاومت قهرمانانه نیروهای مسلح و بزرگداشت مقاومت مردمی یک ملت است؛ ملتی که در اوج سختی‌ها و کمبودها و امکانات و با مظلومیت، در یک جنگ کاملا نابرابر در مقابل دشمنان ایستاد و دفاعی قاطع و سرسختانه کرد و شکست و هزیمت و ناکامی را به همه دشمنان تحمیل کرد.

سرلشکر رشید ادامه داد: ملت ایران توانست در این جنگ اراده خود را به صدام و ارتش متجاوز او که به نیابت از استکبار جهانی با ملت ایران می‌جنگید و نیز همه حامیان مرتجع منطقه و همه حامیان جهانی‌اش (در رأس آنها آمریکا) تحمیل کند.

وی تصریح کرد: در پایان این نبرد 8 ساله، پیروز میدان نبرد، ملت ایران بود و دشمن شکست خورد و نابود گشت.

فرمانده عالیرتبه سپاه در ایام دفاع مقدس، افزود: برای همین است که ملت ایران هر ساله در چنین ایامی، این هفته را گرامی می‌دارد و بر پایداری و مقاومت و ایستادگی در برابر دشمنان تأکید می‌کند.

سرلشکر رشید در ادامه سخنان خود اظهار داشت: اکنون 36 سال از تجاوز سراسری دشمن به سرزمین ایران اسلامی با هدف تجزیه و تسلیم ملت ایران می‌گذرد و باید خداوند متعال را شاکر باشیم که به ما عزت‌مندی را، با برخورداری از اراده و قدرت دفاع در برابر متجاوز عطا کرد.

وی با بیان اینکه هفته دفاع مقدس در تاریخ انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، جزو ایام‌الله و روز ظهور قدرت الهی است، گفت: در این ایام خداوند مکر همه دشمنان را به خود آنها برگردانید و همه محاسباتشان را در هم شکست و ویران کرد.

فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا(ص) با تاکید بر اینکه جنگ به دلیل روش و نتایج آن در کشتار و تخریب، مطلوب هیچکس نیست، تصریح کرد: ملت ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی از هیچ جنگی استقبال نمی‌کند اما در برابر هر اقدامی از سوی دشمن که متوجه به ارزش‌های دینی و انقلابی و به تمامیت ارضی و استقلال این کشور و به عزت و حقوق ملت ایران باشد قاطعانه و سرسختانه به دفاع و مقابله برمی‌خیزد و این سرزمین را قتلگاه متجاوزین می‌کند.

سرلشکر رشید ادامه داد: درسی که ملت ایران از 8 سال دفاع مقدس آموخته این است که اگر کشور و ملت از قدرت دفاع، برخوردار نباشند، مورد طمع دشمنان قرار خواهند گرفت و عزت و زندگی سعادتمندانه‌ آنها توسط دشمن نابود می‌شود.

وی گفت: این ملت آموخته است که نباید یک لحظه از تقویت قدرت دفاعی و قدرت تهاجمی خود غفلت کند و همواره باید بر تقویت دفاعی و قدرت تهاجمی بپردازد.

جانشین سابق ستاد کل نیروهای مسلح در بخش دیگری از سخنان خود در مراسم رژه بزرگ نیروهای مسلح، اقتدار و قدرت کنونی جمهوری اسلامی ایران را برآمده از رنج و مجاهدت‌های مردمی، رشادت‌ها و شجاعت‌های دلیر مردان ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دانست و گفت: این مردان در انقلاب و در دفاع قهرمانانه، بهترین عزیزان خود را از دست داده و فدای اسلام عزیز کرده‌اند و بهترین ایام و لحظات زندگی خویش را در نبرد با دشمن و جبهه‌های 8 سال دفاع مقدس سپری کرده‌اند.

سرلشکر رشید تصریح کرد: ما امروز وامدار ایثار ملت ایران و پشتیبانی تمام و کمال این ملت از ارتش و سپاه و عنایت حضرت حق برای برخورداری از قدرت دفاعی و تهاجمی در تأمین عزت و بقای نظام مقدس جمهوری اسلامی و انقلاب و حمایت از محرومان و مستضعفان هستیم.

وی اضافه کرد: موقعیت بی‌نظیر و بی‌همتای سرزمین ایران که به عنوان امتیاز و برجستگی ژئوپلتیکی از آن نام برده می‌شود، با مرور کلی تاریخ چند صد سال اخیر ایران، ناظر بر این معنا است که ملت بزرگ ما با توجه به موقعیت بی‌نظیر ژئوپلتیکی که خداوند عطا فرموده است، برای ادامه و بقای موجودیت خود، دو گزینه بیشتر پیشروی خود ندارد: یا باید در برابر نظام سلطه‌گر و متجاوز تسلیم شود و یا اینکه برای حیات عزتمندانه و مستقل، دشواری‌‌ها را تحمل کنیم و قدرت دفاعی و تهاجمی خود را افزایش دهیم.

فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم افزود: ملت ایران 4 دهه است که تحت رهبری امام راحل (رحمت‌الله علیه) و تحت زعامت مقام معظم رهبری راه دوم را انتخاب کرده است.

به گزارش خبرنگار فارس، سرلشکر رشید در ادامه خاطرنشان کرد: بحران‌های امنیتی و جنگ‌های نظامی در منطقه غرب آسیا طی چند دهه گذشته نشان می‌دهد که این منطقه با اهمیت و استراتژیک، بر اثر مداخله سلطه‌گران، همواره دستخوش بحران و جنگ‌های دائمی شده است بنابراین باید حیات عزتمندانه را در رویارویی جسورانه و مدبرانه در برابر باج‌خواهی و زیاده‌خواهی‌های قدرت‌های متجاوز و سلطه‌گر جست‌وجو کرد.

وی ادامه داد: تاریخ منطقه و ایران (قبل از پیروزی انقلاب) آینه‌ تمام نما و روشنی است که می‌توان سرنوشت ملت‌هایی که راه سازش را برگزیده‌اند و از تجهیز قدرت دفاعی و تهاجمی خودداری کرده‌اند و یا به دشمن اعتماد کرده‌اند، را در آن مشاهده کرد.

فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم گفت: در منطقه پیرامونی ایران اسلامی، بی‌ثباتی و جنگ‌های مداوم حاصل بی‌تدبیری حاکمان بی‌ریشه و فاسد و بی‌کفایت و وابسته و یا حاصل مداخله قدرت‌های متجاوز و بیگانه و دشمنی دشمنانی همچون آمریکا و رژیم صهیونیستی متجاوز است که با زبانی جز زبان زور و قدرت آشنا نیستند.

سرلشکر رشید تاکید کرد: در برابر چنین متجاوزانی هرگز تمکین نباید کرد و برخورداری از قدرت دفاعی و تهاجمی و اراده مستحکم برای رویارویی با دشمنان متجاوز، تنها شرط تضمین موجودیت و بقا و حیات ملت شریف ایران است.

وی ادامه داد: ما امروز نیازی نداریم که دشمنان و قدرت‌های سلطه‌گر در پای میز مذاکره و یا در رسانه‌ها، به صورت آشکار یا پنهان ثبات سیاسی و قدرت دفاعی ایران را به رسمیت بشناسند -که البته چنین کرده‌اند- زیرا ملت شریف ایران با حضور در میدان‌های رویارویی با دشمنان، و در بیرون از سرزمین خود قدرت خود را اثبات کرده و آنها هم این قدرت عظیم را باور کرده‌اند.

این فرمانده عالیرتبه نیروهای مسلح اظهار داشت: دشمن، امروز قدرت جمهوری اسلامی را در شرایطی پذیرفته و به آن اذعان دارد که احساس شکست و ناتوانی را در مواجهه با نتایج و پیامدهای مداخلات و تجاوزات نظامی خود، با تمام وجود حس می‌کند.

سرلشکر رشید گفت: فرماندهی معظم کل قوا در دیدار با معلمان و فرهنگیان در 12 اردیبهشت ماه امسال فرمودند: «وقتی قدرت داشته باشید و دشمن ببیند قدرت شما را ناچار عقب‌نشینی خواهد کرد. وقتی هم در مقابل دشمن از نشان دادن و عرضه کردن مبانی و عناصر قدرت خودمان اجتناب کنیم، دشمن پر رو می‌شود. دشمنان حرف‌های بزر‌گ‌تر از دهان خودشان می‌زنند، می‌نشینند طراحی می‌کنند که ایران نباید در خلیج فارس رزمایش نظامی داشته باشد، چه غلط های عجیب و غریبی!

شما اینجا چه کار می‌کنید؟ او از آن طرف دنیا می‌آید اینجا رزمایش راه می‌اندازد خب بروید در همان خلیج خوک‌ها! در خلیج فارس شما چه کار می‌کنید؟ خلیج فارس خانه ما است خلیج فارس جای حضور ملت بزرگ ایران است ساحل خلیج فارس و سواحل دریای عمان و مکران متعلق به این ملت است باید حضور داشته باشند باید رزمایش کنند باید اظهار قدرت بکنند.

قرآن به ما یاد داده«"ترهبون به عدوالله و عدوکم» خودتان را اینجور آماده کنید که دشمن خدا و دشمن شما، واهمه داشته باشد - هراس داشته باشد از شما - دشمن هم مراد همسایه نیست مراد رقیب نیست - مراد آن کشوری که با ما دشمنی نمی‌کند، نیست، دشمن یعنی آنکه دشمنی می‌کند که او را هم، همه می‌شناسید.»

به گزارش خبرنگار فارس، فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم در بخش دیگری از سخنان خود، برگزاری نخستین رژه بزرگ نظامی در سطح ملی و برگزاری هفته دفاع مقدس در بندرعباس و استان هرمزگان و در منطقه حساس و حیاتی تنگه هرمز و خلیج فارس را بیانگر هوشمندی و هوشیاری مدافعین شجاع و فهیم این سرزمین در شناخت پاشنه آشیل قدرت دشمنان عنوان کرد و افزود: این رژه نظامی و ان‌شاءالله تکرار آن در سال‌های آینده و رزمایش‌ها و حضور قوی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس و تنگه هرمز و دریای عمان و سواحل مکران، مهم‌ترین نشانه قدرت دفاعی و تهاجمی مدبرانه و هوشمندانه جمهوری اسلامی ایران است.

سرلشکر رشید در ادامه به برخی اظهار نظرهای مقامات آمریکایی درخصوص برخورد شناورهای تندروی سپاه با ناوگان دریایی آمریکا در خلیج فارس اشاره کرد و گفت: شنیدم یک فرمانده متجاوز آمریکایی این روزها حرف بی‌ربطی زده است و گفته که «دو کشور باید برای اجتناب از خطاهای محاسباتی خطرناک بر سر برخی قواعد رفتاری به توافق برسند» باید به این فرمانده متجاوز آمریکایی گفت شما گرفتار خطاهای مکرر محاسباتی خطرناک (هم در عمل و هم در فهم از مسائل منطقه) هستید. شما خطاکار هستید چون متجاوزید.

وی ادامه داد: پرسنل شما (آمریکایی‌ها) نابلدند و دچار خطا می‌شوند چون متجاوز به آب‌های منطقه هستید که آخرین نمونه آن تجاوز تفنگداران ترسو و نابلد شما به آب‌های جزیره فارسی بود که به سرعت اسیر شدند و آنقدر نابلدند که نمی‌دانند جزیره‌ای ایرانی سر راه‌شان است و فرماندهان آنها هم یا نمی‌دانستند و یا به پرسنل خودشان دروغ گفته و خیانت کرده‌اند.

فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم افزود: پرسنل متخصص و فداکار ما کارشان را بلدند و اعتماد به نفس دارند، چون فرزند همین آب و خاک و مرز و بوم هستند و در خانه خود دریانوردی می‌کنند و هرگز دچار خطا نمی‌شوند.

سرلشکر رشید ادامه داد: صرف نظر از درخواست برخی حاکمان بی‌ریشه و بی‌کفایت منطقه که بر خلاف میل و خواسته و منافع ملت‌ها از شما متجاوزین دعوت کرده‌اند که هیچ پشتوانه حقوقی هم ندارد، دور نیست آن روزی که با قیام ملت‌های همین منطقه، شما متجاوزین را با خفت و خواری بیرون کنند.

وی این موضوع را وعده الهی عنوان کرد و گفت: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران منشا امنیت منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز و متجاوزین آمریکایی منشا ناامنی در منطقه هستند.

سرلشکر رشید خاطرنشان کرد: ما نیروهای مسلح جمهوری اسلامی اعم از ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به ویژه نیروی دریایی ارتش و نیروی دریایی سپاه چنانکه فرماندهی معظم کل قوا فرموده‌اند، هیچ اقدام تحریک کننده‌ای را نداشته و انجام نخواهیم داد اما با هر اقدام تحریک کننده‌ای که زمینه نادیده گرفتن قدرت و حقوق ملت شریف ایران باشد، قاطعانه و سرسختانه برخورد خواهیم کرد و امیدواریم دشمن برای درک این موضوع نیاز نداشته باشد که اراده ملت و نیروهای مسلح ما را به آزمون بگیرد زیرا پاسخ کوبنده نیروهای مسلح ما در بیرون از سرزمین خود چنان خواهد بود که از نتایج آن هیچ منفعتی برای دشمن و ملت‌های منطقه حاصل نخواهد شد.

وی در پایان از همه دست‌اندرکاران برپایی رژه بزرگ و ملی نظامی در بندرعباس، تقدیر و تشکر کرد.